
فهرست عناوین
- مداخله در بحران در مددکاری اجتماعی
- مبانی نظری و تعریف مفهومی بحران در مددکاری اجتماعی
- مدلهای ساختاریافته مداخله در بحران (چارچوبهای عملیاتی)
- نقش و صلاحیتهای حرفهای مددکار اجتماعی و مدیریت ریسک
- ملاحظات اخلاقی، فرهنگی و چالشهای حرفهای در اجرا
- مددکاری اجتماعی در پاسخ به بحرانهای جمعی (بلایا و حوادث بزرگ)
- سامانههای نوین پاسخ به بحران سلامت رفتاری و جهانی
- اثربخشی، نیاز به پژوهش و نتیجهگیری
مداخله در بحران در مددکاری اجتماعی
تحلیل مدلها، شیوههای عمل مبتنی بر شواهد و چارچوبهای پاسخ بینالمللی
مبانی نظری و تعریف مفهومی بحران در مددکاری اجتماعی
مداخله در بحران یکی از حیاتیترین وظایف در حوزه مددکاری اجتماعی است که هدف آن ارائه کمک فوری و کوتاهمدت به افرادی است که رویدادهای آسیبزا، تعادل روانی-اجتماعی آنها را مختل کرده است.۱
چارچوب نظری مداخله در بحران نیازمند درک دقیق دامنه و ماهیت وضعیتهای مختلف است تا پاسخهای تخصصی به کار گرفته شوند.
تمایز مفهومی: بحران در برابر اضطرار و تروما
درک تمایز میان اضطرار (Emergency) و بحران (Crisis) برای تخصیص مؤثر منابع حیاتی است.۳
یک اضطرار به عنوان یک ضرورت ناگهانی و فوری تعریف میشود که در آن خطر قریبالوقوع برای زندگی وجود دارد، مانند اقدام به خودکشی، خشونت خانگی یا یک حادثه.
این شرایط نیازمند توجه فوری توسط مجریان قانون، خدمات حمایت از کودک یا سایر متخصصان آموزشدیده برای رویدادهای تهدیدکننده زندگی است.۳
در مقابل، یک بحران وضعیتی است که میتواند برای پاسخدهی بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت انتظار بکشد، بدون اینکه فرد یا خانواده در معرض خطر جانی قرار گیرند.۳
هر وضعیت بحرانی شامل سه عنصر اساسی است: یک موقعیت استرسزای، دشواری در استفاده از مکانیسمهای مقابلهای، و زمانبندی حیاتی مداخله.۳
توانایی سیستمهای پاسخدهی برای طبقهبندی دقیق یک وضعیت به عنوان بحران و نه اضطرار، یک استراتژی کلان برای حفظ منابع محدود اورژانس برای موارد تهدیدکننده زندگی است، در حالی که خدمات اجتماعی میتوانند از مداخلات کوتاهمدت و ساختاریافتهتر، مانند تیمهای بحران سیار (MCT) استفاده کنند تا کارایی سیستم در شرایط محدودیت منابع افزایش یابد.
نظریه بحران و شکست مکانیسمهای مقابلهای
نظریه بحران بر این اصل استوار است که افراد عموماً زندگی خود را در حالت پایدار همایستایی (Homeostasis) میگذرانند.۴
بحران زمانی رخ میدهد که یک رویداد آسیبزا یا استرسزای شدید، با درک فرد از آن رویداد و ظرفیت ناکافی او برای مقابله ترکیب شود، که در نتیجه منجر به اختلال روانی-اجتماعی میشود.۵
بحران به عنوان یک وضعیت غیرقابل تحمل سخت تلقی میشود که فراتر از منابع و مکانیسمهای مقابلهای در دسترس فرد است؛ این مکانیسمها یا نامناسب هستند یا در زمان نیاز، مورد استفاده قرار نمیگیرند.۵
اهداف بنیادین و راهبردی مداخله در بحران
هدف مداخله در بحران هم فوری و هم بلندمدت است. هدف فوری شامل کاهش شدت واکنشهای هیجانی، روانی، فیزیکی و رفتاری فرد است.۱
پس از تثبیت اولیه، هدف اصلی کمک به فرد برای بازگشت به سطح عملکرد قبل از وقوع بحران است.۱
با این حال، هدف مددکاری اجتماعی فراتر از صرفاً “تعمیر” یا بازگشت به عقب است. مددکاری اجتماعی این فرصت را دارد که عملکرد مشتری را با توسعه مهارتهای مقابلهای جدید و حذف شیوههای ناکارآمد (مانند انزوا یا سوءمصرف مواد) ارتقاء دهد.۱
این اختلال در همایستایی (Homeostasis) به عنوان یک پنجره فرصت استراتژیک برای تغییر عمل میکند.۴
با توجه به این که فرد در دوره بحران از نظر هیجانی “قابل دسترس” است ۴، مددکار میتواند با استفاده از این انگیزه بالا، مهارتهایی مانند مایندفولنس را که تحقیقات اثربخشی آنها را در کاهش اضطراب و استرس نشان داده است، آموزش دهد ۱، و به این ترتیب، مداخله را از یک اقدام صرفاً درمانی به یک استراتژی رشد تبدیل کند.
اصل کلیدی حاکم بر این فرآیند این است که “کمک اندک، جهتدهیشده منطقی و متمرکز در یک زمان استراتژیک، مؤثرتر از کمک گستردهای است که در زمان دسترسی هیجانی کمتر ارائه شود”.۴
مدلهای ساختاریافته مداخله در بحران (چارچوبهای عملیاتی)
برای حصول اطمینان از اثربخشی و قوام در پاسخدهی، مددکاران اجتماعی بر مدلهای عملیاتی ساختاریافته تکیه میکنند. مدل هفت مرحلهای رابرتز و رویکرد مبتنی بر وظیفه، دو چارچوب اصلی در این حوزه هستند.
مدل هفت مرحلهای رابرتز (Roberts’ Seven-Stage Model / ACT)
مدل ارزیابی، مداخله در بحران و درمان تروما (ACT) که با عنوان مدل هفت مرحلهای رابرتز شناخته میشود، یک چارچوب استاندارد برای ارائه مراقبت فوری و مدیریت تروما است.۲
این مراحل ضروری، ترتیبی و گاهی همپوشان هستند.۷
- مرحله ۱: ارزیابی جامع و تعیین خطر (Assessment and Lethality): این مرحله شامل برنامهریزی و اجرای ارزیابی کامل زیستی-روانی-اجتماعی و، بهطور حیاتی، ارزیابی خطر جانی (Imminent Danger)، برای شناسایی هرگونه خطر فوری خودکشی یا آسیب به دیگران است.۴
- مرحله ۲: تماس روانشناختی و ایجاد ارتباط سریع (Rapidly Establish Rapport): هدف، برقراری سریع رابطه همکاری است. این امر با نشان دادن صداقت، احترام، و پذیرش مشتری تسهیل میشود.۷ این مرحله باید با مرحله ارزیابی (مرحله ۱) در هم تنیده باشد تا اطلاعات حیاتی جمعآوری شود.۷
- مرحله ۳: شناسایی مشکلات اصلی و عوامل تسریعکننده: مددکاران باید دامنه وسیع مشکلات مشتری را سازماندهی کرده و بر مشکلات جاری که دقیقاً منجر به بحران شد، تمرکز کنند.۵
- مرحله ۴: ترغیب به کاوش احساسات و عواطف: در این مرحله بر وضعیت هیجانی شدید مشتری تمرکز میشود. مددکار از مهارتهای گوش دادن فعال، مانند بازگویی و انعکاس احساسات، استفاده میکند تا به مشتری اجازه تخلیه هیجانی داده و احساسات او را تأیید (Validate) کند.۴
- مرحله ۵: تولید و بررسی جایگزینها: مددکار و مشتری با همکاری یکدیگر، مکانیسمهای مقابلهای مثبتی که مشتری در گذشته استفاده کرده است را بررسی کرده و جایگزینها و راهبردهای جدید (مانند قرارداد عدم خودکشی) را ایجاد میکنند.۵ این نیازمند انعطاف و خلاقیت از سوی مددکار است.۵
- مرحله ۶: اجرای برنامه اقدام و بازگرداندن عملکرد (Action Plan): این مرحله شامل اجرای مداخلات فوری، فعال و جهتدهنده است، مانند ارائه آموزش، شفافسازی و ارجاع به منابع حمایتی. هدف، بازیابی ایمنی، تعادل روانشناختی و اتصال به خدمات مورد نیاز است.۴
- مرحله ۷: برنامهریزی پیگیری (Follow-Up) و جلسات تقویتی: مرحله نهایی شامل اطمینان از بهبود مستمر عملکرد کلی (مانند وضعیت فیزیکی، شغلی و اجتماعی) و دستیابی مشتری به “تسلط شناختی” بر رویداد است تا از توسعه مشکلات بلندمدت جلوگیری شود.۱
مدل هفت مرحلهای رابرتز به طور خلاصه، یک رویکرد جامع را ارائه میدهد که از ارزیابی تهدید فوری فراتر رفته و به سمت بازیابی عملکرد بلندمدت حرکت میکند.
جدول شماره ۴: هفت مرحله کلیدی مدل رابرتز (ACT) و هدف عملیاتی مددکار
مرحله | شرح گام | هدف عملیاتی مددکار اجتماعی | منبع |
۱ | ارزیابی جامع ریسک جانی و وضعیت زیستی-روانی-اجتماعی | تعیین سطح خطر فوری (خودکشی/خشونت) و نیازهای اساسی | ۴ |
۲ | ایجاد ارتباط سریع (Rapport) و تماس روانشناختی | ساختن اعتماد از طریق صداقت، احترام، و پذیرش مشتری | ۷ |
۳ | شناسایی مشکل اصلی و عامل تسریعکننده بحران | سازماندهی مشکلات و درک دقیق لحظه از دست رفتن تعادل | ۴ |
۴ | ترغیب به کاوش احساسات و عواطف | اعتباربخشی به ناراحتی شدید و کاهش آشفتگی هیجانی | ۴ |
۵ | تولید و بررسی جایگزینها و استراتژیهای جدید | فعالسازی مکانیسمهای مقابلهای گذشته و ایجاد گزینههای جدید | ۵ |
۶ | اجرای برنامه اقدام (Action Plan) و بازگرداندن عملکرد | اجرای اقدامات آنی و ارجاع برای بازیابی ایمنی و تعادل | ۵ |
۷ | برنامهریزی پیگیری و جلسات تقویتی (Follow-Up) | اطمینان از بهبود مستمر عملکرد و تسلط شناختی بر رویداد | ۷ |
رویکرد مبتنی بر وظیفه (Task-Centered Approach – TCA)
رویکرد مبتنی بر وظیفه (TCA) یک روش عملگرا و محدود به زمان است که برای مقابله با مشکلات مشخص و قابل شناسایی از طریق فرآیندی ساختاریافته و هدفگرا طراحی شده است.۸
این مدل بر خلاف رویکردهای طولانیمدت، بر اقدامات ملموس و قابل اندازهگیری در یک بازه زمانی کوتاه (معمولاً حدود ۸ تا ۱۲ جلسه) تمرکز دارد.۸
TCA شباهتهای زیادی با نظریه بحران و مداخله در بحران دارد، زیرا بر افزایش انگیزه و خودکارآمدی فرد از طریق مشارکت فعال او در فرآیند درمانی کوتاهمدت تأکید میکند.۹
این رویکرد به ویژه در مرحله عملگرایانه (مرحله ۶) مدل رابرتز، که در آن نیاز به اقدام مشخص برای حل یک مشکل محسوس است، بسیار مفید است.۱۰
اصل توانمندسازی مشتری در TCA از طریق تعریف وظایف کوچک، واقعبینانه و قابل دستیابی اجرا میشود.۸
در صورتی که مشتری به دلیل دشواری وظایف دچار سرخوردگی شود، وظیفه مددکار این است که فوراً وظایف را تعدیل کند تا با تواناییها و شرایط مشتری مطابقت داشته باشد؛ این تعدیل برای حفظ انگیزه و پیشرفت ضروری است.۸
نقش و صلاحیتهای حرفهای مددکار اجتماعی و مدیریت ریسک
مددکاران اجتماعی در بحران، نیازمند ترکیبی از مهارتهای بالینی، مدیریتی و حمایتی هستند. نقش آنها در طول چرخه بحران، از تثبیت فوری تا بازیابی بلندمدت، حیاتی است.
نقشهای چندوجهی در چرخه مراقبت
مددکار اجتماعی در حوزه سلامت روان اغلب به عنوان “مرکز چرخ مراقبت” (hub in the wheel of care) عمل میکند؛ او مسئول ارزیابی، تشخیص، برنامهریزی درمانی، مشاوره بالینی، مدیریت مورد، مداخله در بحران و ارجاعات تخصصی است.۱۲
آنها همچنین با متخصصان متفقین و اعضای خانواده مشتری برای بهبود سلامت روان همکاری میکنند.۱۲
در شرایط بلایا و بحرانهای بزرگ، نقش مددکاران چندوجهی است و شامل ارائه حمایت عاطفی، تسهیل دسترسی به منابع حیاتی (مانند کمکهای مالی و حقوقی) ۱۳، و ایفای نقش حمایتی (Advocacy) برای اطمینان از اینکه جمعیتهای آسیبپذیر، مانند افراد مسن یا افراد دارای معلولیت، در هرج و مرج امدادرسانی فراموش نشوند، است.۱۴
برای بازماندگان خشونت، سوءاستفاده، یا آوارگی ناگهانی، مددکاران باید فراتر از حمایت فوری، برنامهریزی ایمنی، مشاوره آگاهانه از تروما (Trauma-Informed Crisis Counseling) ارائه دهند و آنها را به منابع بلندمدت متصل سازند؛ این امر با توجه به خطر بالای خودکشی در این جمعیتها، که اغلب به دلیل اختلال در دسترسی به مسکن و سیستمهای حمایتی است، اهمیتی مضاعف مییابد.۱۵
الزامات صلاحیت و مهارتهای مورد نیاز
برای موفقیت در مداخله در بحران، مددکاران به مهارتهای بالایی نیاز دارند.۱۶ از جمله این مهارتها، توانایی حفظ آرامش و تعادل (Equilibrium) در موقعیتهای استرسزا است.۴
این مهارت به مددکار کمک میکند تا بتواند ارزیابیهای دقیق انجام دهد و از پیشفرضسازی پرهیز کند، زیرا هر تجربه بحران منحصر به فرد است.۴
مداخله در بحران یک فرآیند عملگرا است که مستلزم اقدامات فوری، فعال و جهتدهنده (Directive) است، از جمله ارائه اطلاعات، شفافسازی و اطمینانبخشی درباره واکنشهای طبیعی به تروما.۴
چارچوبهای ارزیابی ریسک
ارزیابی ریسک در بحران، بهویژه ارزیابی خطر جانی (Lethality)، اولین و مهمترین وظیفه مددکار اجتماعی است.۷ مددکاران اجتماعی باید یک فرآیند ساختاریافته چهار مرحلهای را برای ارزیابی ریسک دنبال کنند:
- درک شرایط منحصر به فرد فرد؛
- شناسایی دقیق ریسکهای موجود؛
- ارزیابی پیامد و احتمال وقوع ریسکها؛
- مدیریت ریسک، که شامل برنامهریزی و توانمندسازی ریسک (Risk Enablement) است.۱۷
مددکاران همچنین باید به قوانین محلی مربوط به مداخله در سلامت روان و سیاستهای اخلاقی آژانس خود آگاه باشند، و آمادگی ارجاع یا انتقال مشتریان در بحرانهای حاد به منابع بهداشتی جامعه را داشته باشند.۱۸
ملاحظات اخلاقی، فرهنگی و چالشهای حرفهای در اجرا
مداخله در بحران به دلیل فشار زمانی و شدت هیجانی، چالشهای اخلاقی و حرفهای عمیقی را مطرح میکند که در صورت عدم مدیریت مناسب، میتوانند اثربخشی مداخله را کاملاً از بین ببرند.
تعهدات اخلاقی در زمینه سرعت و محرمانگی
حفظ اخلاق حرفهای و ارزشهای قوی، به ویژه در پاسخ به بحران و بلایا، برای حفاظت از جمعیتهای آسیبپذیر و ایجاد اعتماد عمومی ضروری است.۱۵
محرمانگی حتی در شرایط آشفته و اورژانسی یک تعهد اخلاقی اصلی باقی میماند. مددکاران باید از حفاظت از اطلاعات مشتری اطمینان حاصل کرده و در صورت امکان، رضایت آگاهانه را به وضوح توضیح داده و کسب کنند.۵
با این حال، مددکاران باید از استثنائات محرمانگی نیز آگاه باشند، مانند الزامات گزارشدهی اجباری (Mandatory Reporting) و مهمتر از همه، وظیفه هشدار (Duty to Warn)، به ویژه هنگام انجام ارزیابی خطر خودکشی یا تهدید خشونت.۱۵
همچنین، زمانی که مددکاران قصد استفاده از تکنیکها یا رویکردهای جدیدی را دارند که با آنها آشنایی قبلی ندارند، باید تنها پس از آموزش کافی، مطالعه، و دریافت نظارت از افراد شایسته، اقدام به ارائه خدمات نمایند.۱۹
چالشهای فرهنگی، ارزشی و مذهبی (Cultural Sensitivity)
یکی از چالشهای مهم در مداخله در بحران، موضوع حساسیت فرهنگی است. تفاوت در فرهنگ، اعتقادات، و ارزشها—از جمله “قوانین خانه” مختلف که از پیشینههای متفاوت خانوادگی نشأت میگیرند—بر نحوه درک و واکنش مشتریان به بحران تأثیر میگذارد.۶
برای پاسخدهی مؤثر، مددکاران باید فروتنی فرهنگی (Cultural Humility) را رعایت کرده و در محلههای چندفرهنگی، با رهبران مذهبی محلی یا جامعه همکاری کنند تا مطمئن شوند خدمات اضطراری به روشی ارائه میشوند که به اعمال و سنتهای فرهنگی احترام بگذارد.۱۵
یک مشکل عمده حرفهای زمانی رخ میدهد که مشاوران یا مددکاران سوگیریهای شخصی خود را اعمال کنند، مثلاً در مورد جنسیت یا باورهای دینی.۶
اگر مشتری در بحران قرار داشته باشد و باور داشته باشد همه چیز را از دست داده و مددکار بدون داشتن تجربه مشابه، بگوید که وضعیت او را درک میکند، ممکن است مشتری احساس کند ارزشهایش درک نشده و اعتماد از دست برود.۶
مرحله ۲ مدل رابرتز بر ایجاد سریع ارتباط همکاری و اعتماد متمرکز است.۷
اگر مددکار به دلیل تفاوتهای مذهبی یا فرهنگی، سوگیریهای خود را اعمال کند و از تحمیل ارزشهای شخصی بر مشتری اجتناب نکند ۶، این امر نه تنها غیراخلاقی است، بلکه مستقیماً منجر به از دست رفتن اعتماد میشود. فقدان اعتماد، جمعآوری اطلاعات حیاتی برای ارزیابی ریسک (مرحله ۱) را مختل کرده و اثربخشی کل مداخله را به خطر میاندازد.
بنابراین، حفظ احترام به تفاوتهای فرهنگی و پرهیز از اعمال ارزشهای شخصی، یک الزام رویهای برای موفقیت در بحران است.۶
چالشهای حرفهای و نیاز به استانداردسازی
در عمل، بسیاری از متخصصان در زمینه بحران با چالشهای حرفهای مواجه هستند.
گزارشها حاکی از آن است که بسیاری از مشاوران (بیش از دو سوم نمونه مورد بررسی) به طور سیستماتیک از مدلهای تخصصی مداخله در بحران استفاده نمیکنند و به جای آن بر مهارتهای عمومی مشاوره تکیه میکنند.۶
این نشاندهنده نیاز مبرم به آموزش استانداردسازیشده در مورد مدلهای تخصصی مانند مدل رابرتز یا مدیریت استرس حوادث حیاتی (CISM) است.
چالشهای اجرایی دیگر شامل محدودیتهای زمانی، موانع زبانی، و مدیریت مسائل پیچیده سلامت روان است.۶
مددکاران همچنین باید توانایی خودمدیریتی بالایی داشته باشند؛ آنها باید از آگاهی از خود (Self-awareness) برای شناسایی محدودیتهایشان و جلوگیری از انتقال متقابل (Countertransference) استفاده کنند و در طول بحران، آرامش و عینیت خود را حفظ نمایند.۶
مددکاری اجتماعی در پاسخ به بحرانهای جمعی (بلایا و حوادث بزرگ)
بحرانهای جمعی، مانند بلایای طبیعی، نیازمند یک رویکرد سیستماتیک برای مدیریت تروما و حمایت روانشناختی در سطح جامعه هستند.
کمکهای اولیه روانشناختی (PFA) در بلایا
تمام مددکاران اجتماعی باید برای ارائه کمکهای اولیه روانشناختی (PFA) آماده باشند. PFA شامل ارائه حمایت عاطفی و عملیاتی برای کمک به اعضای جامعه برای مقابله پس از یک رویداد آسیبزا است.۱۵
PFA بر هشت اقدام هستهای متمرکز است که به بازماندگان کمک میکند تا حس ایمنی و کنترل خود را به دست آورند ۱۵:
جدول شماره ۵: اقدامات هستهای کمکهای اولیه روانشناختی (PFA)
اقدام هستهای PFA | توضیح کاربرد در مداخله بحران | منبع |
۱. تماس و تعامل (Contact and engagement) | برقراری ارتباط با احترام و بدون تحمیل، به خصوص در زمان آوارگی | ۱۵ |
۲. ایمنی و آسایش (Safety and comfort) | تضمین نیازهای اولیه (سرپناه، غذا) و کاهش استرس محیطی | ۱۵ |
۳. تثبیت (Stabilization) | آرامسازی افرادی که دچار آشفتگی شدید هیجانی هستند | ۱۵ |
۴. گردآوری اطلاعات (Information gathering) | درک نیازها و نگرانیهای فوری فرد با تأکید بر عدم آسیبرسانی مجدد | ۱۵ |
۵. کمک عملی (Practical assistance) | فراهم کردن خدمات حیاتی و کمک به حل مشکلات فوری و ملموس | ۱۵ |
۶. ارتباط اجتماعی (Social connection) | تسهیل تماس با خانواده، افراد حامی و سیستمهای پشتیبانی | ۱۵ |
۷. اطلاعات در مورد مقابله (Information on coping) | آموزش مکانیسمهای مثبت و انتظار واکنشهای طبیعی به تروما | ۲ |
۸. اتصال به خدمات جاری (Connection with ongoing services) | ارجاع به حمایتهای تخصصی بلندمدت و مدیریت مورد | ۱۵ |
مدیریت استرس و تروما در پاسخ اضطراری
بلایا اغلب بازماندگان را با استرس حاد، فقدان و سوگ شدید درگیر میکند.۱۵ مددکاران نه تنها باید واکنشهای عاطفی خود را مدیریت کنند، بلکه باید به مشتریان در پردازش این احساسات کمک کنند.۱۵
این شامل تضمین برآورده شدن نیازهای اساسی مانند سرپناه و ایمنی، اعتبارسنجی واکنشهای عاطفی و آموزش مکانیسمهای مقابلهای سازگار با بهبودی روانشناختی است.۱۵
علاوه بر حمایت از جامعه، مددکاران اجتماعی در بلایا به عنوان پشتیبان سایر متخصصان نیز عمل میکنند.
برای مثال، در طول بحرانهایی مانند کووید-۱۹، تیمهای مشاوره روانشناختی برای کاهش استرس بر کارکنان پزشکی اعزام شدند تا اطمینان حاصل شود که آنها میتوانند به کمکرسانی ادامه دهند.۲
سامانههای نوین پاسخ به بحران سلامت رفتاری و جهانی
در سطح جهانی، استانداردهای جدیدی برای پاسخ به بحران سلامت رفتاری در حال ظهور است که بر ایجاد یک سیستم جامع و بالینی متمرکز است تا از تعامل افراد در بحران با سیستم اجرای قانون جلوگیری شود.۲۱
مدل پیوسته خدمات بحران (SAMHSA Crisis Continuum)
سازمانهایی مانند SAMHSA در ایالات متحده، توسعه سیستمهای پاسخ به بحران سلامت روان را در هر جامعه ضروری میدانند.۲۱ این سیستمهای یکپارچه، که بر اساس “پیوسته خدمات بحران” (Crisis Continuum) بنا شدهاند، سه عنصر اصلی دارند:
- مراکز تماس ۲۴/۷ منطقهای: این مراکز به عنوان کانونهای بحران با کارکنان بالینی فعالیت میکنند و دسترسی بلادرنگ به ارزیابی ریسک (شامل ارزیابی خودکشی) و هماهنگی مراقبت در زمان واقعی را فراهم میآورند.۲۱
- تیمهای بحران سیار (Mobile Crisis Teams – MCTs): این تیمها مداخله مبتنی بر جامعه را ارائه میدهند و در هر مکانی که فرد در بحران قرار دارد، از جمله خانه، محل کار، یا پارک، به صورت بهموقع پاسخ میدهند.۲۱
- مراکز پذیرش و تثبیت بحران: این تأسیسات، خدمات مشاهده و تثبیت کوتاهمدت (زیر ۲۴ ساعت) را در محیطهایی مشابه خانه، آگاهانه از تروما و غیربیمارستانی ارائه میدهند، که دسترسی بدون مانع به مراقبتهای سلامت روان و سوءمصرف مواد را تضمین میکنند.۲۱
بهترین شیوهها و انحراف از سیستم قضایی
مددکاران اجتماعی نقش حیاتی در انحراف افراد در بحران از سیستم عدالت کیفری و اورژانس بیمارستانی دارند.
آمار نشان میدهد که بحرانهای سلامت روان منجر به بخش قابل توجهی از تیراندازیهای پلیس و بازداشتها میشوند.۲۳ استانداردهای تیمهای بحران سیار (MCTs) به طور خاص برای کاهش این تعاملات طراحی شدهاند:
جدول شماره ۳: حداقل انتظارات و بهترین شیوههای تیمهای بحران سیار (Mobile Crisis Teams)
مؤلفه | حداقل انتظارات (Minimum Expectations) | بهترین شیوهها (Best Practices) | منبع |
کادر درمانی | شامل یک متخصص بالینی مجوزدار/دارای اعتبار | ترکیب متخصصان بالینی با همتایان (Peers) | ۲۲ |
محل پاسخ | پاسخدهی در محل وقوع بحران (خانه، کار، پارک) | پاسخدهی بدون محدودیت مکانی/زمانی در منطقه عملیاتی | ۲۲ |
ارتباط با نیروی انتظامی | هماهنگی با خدمات اضطراری (EMS) | پاسخدهی بدون همراهی نیروی انتظامی، مگر در شرایط خاص، برای انحراف از سیستم قضایی | ۲۲ |
انتقال به مراقبت | اتصال به مراکز درمانی از طریق “ارجاع گرم” (Warm Hand-off) | برنامهریزی ملاقاتهای پیگیری سرپایی در لحظه برای اطمینان از اتصال به مراقبت مداوم | ۲۲ |
مدل تیمهای پاسخ مشترک (Co-responder Teams – CRTs)، که در آن متخصصان سلامت روان (مددکاران) با پلیس همتیمی میشوند، نیز یک مدل اثربخش برای بهینهسازی پاسخ و کیفیت مراقبت است.۲۴
با این حال، بهترین شیوههای مدرن به دنبال پاسخدهی بدون همراهی نیروی انتظامی هستند، مگر در صورت لزوم، و شامل کردن افراد همتا (Peers) در تیمهای سیار را ضروری میدانند.۲۲
این رویکردها یک هدف سیاستگذاری فراتر از درمان فردی را دنبال میکنند: کاهش تعامل افراد در بحران با سیستم کیفری و ارجاع آنها به مراقبتهای بهداشتی، که این یک نقش دفاعی (Advocacy) کلان برای عدالت اجتماعی است.۲۱
فناوریهای نوظهور و تلهلث در بحران
فناوریهای دیجیتال و تلهلث (Telehealth) به طور فزایندهای در حال تغییر خدمات مددکاری اجتماعی هستند.
تلهلث دسترسی به مراقبت را به ویژه برای جمعیتهای روستایی، خانهنشین یا حاشیهنشین بهبود میبخشد.۲۵
همچنین، استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها (Data analytics) و هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی جمعیتهای در معرض خطر و اتخاذ تصمیمات دقیقتر در حال افزایش است.۲۵
هوش مصنوعی میتواند تماسهای ورودی را در زمان واقعی تحلیل کند تا الگوهای پاسخ بهینه را شناسایی کرده و رضایت مشتری را بهبود بخشد.۲۷
در بلایا، پروتکلهای پیامکی/چت و خطوط تماس از راه دور، امکان ارائه حمایت حیاتی در زمانهایی که دسترسی فیزیکی ناممکن است را فراهم میکنند.۱۵
با این وجود، مددکاران اجتماعی باید هنگام استفاده از این ابزارها، نوآوری را با اصول اخلاقی حیاتی مانند محرمانگی، خودتعیینگری مشتری و حفظ ارتباط انسانی در هسته عمل، متعادل سازند.۲۵
اثربخشی، نیاز به پژوهش و نتیجهگیری
مستندات اثربخشی و اهمیت مداخلات مبتنی بر شواهد
مداخلات بحران روانشناختی اثربخشی خود را در کاهش پریشانی، بهبود مهارتهای حل مسئله ۱ و جلوگیری از توسعه بیماریهای روانی در پی استرس شدید، از جمله اختلال افسردگی ماژور، نشان دادهاند.۲
مکانیسمهای مقابلهای مثبت، مانند حمایت اجتماعی، برنامهریزی حل مسئله، شوخطبعی و پذیرش، با نتایج بهتر سلامت روان مرتبط هستند.۲
اثربخشی کلی مداخله بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله مدل خاص استفاده شده، نیازهای منحصر به فرد جمعیت هدف و ماهیت رویداد بحرانی.۲۸
تحقیقات بر ضرورت پیادهسازی مداخلات چندرشتهای و توانایی سفارشیسازی درمان بر اساس ویژگیهای فردی و گروهی برای بهینهسازی نتایج تأکید میکنند.۲۸
نتیجهگیری و توصیههای کلیدی
مداخله در بحران در مددکاری اجتماعی نقشی حیاتی و اجتنابناپذیر دارد، از تثبیت فردی پس از تروما تا حمایت از سیستمهای جامعه در مقیاس بلایا.
موفقیت در این حوزه نیازمند پایبندی به مدلهای مبتنی بر شواهد، مدیریت دقیق ریسک و تعهد راسخ به اصول اخلاقی و فرهنگی است.
توصیههای کلیدی
- حرفهایگرایی و تعهد به آموزش مستمر: ضروری است که مددکاران اجتماعی و متخصصان بحران، دانش، تجربه و مهارتهای خود را بهطور مداوم ارتقاء دهند. آنها باید از استفاده از رویکرد غیراختصاصی “یک اندازه مناسب همه” دوری جویند و برای استفاده از مداخلات جدید، حتماً آموزشهای رسمی، مطالعه و نظارت کافی را بگذرانند.۶
- اولویتدهی به اصلاحات سیستمی: سیاستگذاران و مدیران باید بر درک چالشهای روانی-اجتماعی پس از رویدادهای آسیبزا تمرکز کرده و توسعه و گسترش سیستمهای پیوسته بحران سلامت رفتاری (شامل مراکز تماس ۲۴/۷، MCTها و مراکز تثبیت) را تسهیل کنند.۵ این امر یک راهبرد اساسی برای ارتقاء عدالت اجتماعی و انحراف افراد در بحران از سیستم کیفری است.
- استفاده اخلاقی از فناوری: در حالی که فناوریهایی مانند تلهلث و هوش مصنوعی ابزارهای ارزشمندی برای افزایش دسترسی و کارایی هستند، مددکاران اجتماعی باید اطمینان حاصل کنند که این ابزارهای نوآورانه همواره با ارزشهای اصلی حرفه، بهویژه در مورد محرمانگی، فروتنی فرهنگی و حفظ پیوند انسانی، سازگار باشند.۲۵
منابع مورداستناد
- Crisis Intervention – Counseling and Psychological Services – CSU Channel Islands, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.csuci.edu/caps/crisis-intervention.htm
- Crisis Intervention – StatPearls – NCBI Bookshelf, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK559081/
- Crisis Intervention | DSHS – | WA.gov, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.dshs.wa.gov/esa/social-services-manual/crisis-intervention
- Practice Model: Crisis Intervention – The Social Work Graduate, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.thesocialworkgraduate.com/post/practice-model-crisis-intervention
- Clinical Practice Guidelines for Assessment and Management of Patients Presenting with Psychosocial Crisis – PMC, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10096203/
- (PDF) Crisis Intervention: Issues and Challenges – ResearchGate, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.researchgate.net/publication/331783539_Crisis_Intervention_Issues_and_Challenges
- The Seven-Stage Crisis Intervention Model: A Road Map to Goal …, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://triggered.edina.clockss.org/ServeContent?rft_id=info:doi/10.1093/brief-treatment/mhi030
- Task-centered approaches | SWTP – Social Work Test Prep, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://socialworktestprep.com/blog/2024/september/30/task-centered-approaches/
- Task Centered Casework- a planned short-term approach of 6-8 sessions in which a sharp focus and continuity are maintained, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://faculty.buffalostate.edu/mahlerre/423/TCCmodel.htm
- Introduction to Social Work, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://global.oup.com/us/companion.websites/fdscontent/uscompanion/us/static/companion.websites/9780190615246/C05_Final_Crisis.doc
- Video: Task-Centered Approaches in Social Work – Study.com, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://study.com/academy/lesson/video/task-centered-approaches-in-social-work.html
- Everything You Need to Know About Mental Health Social Workers, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://onlinelearning.csuohio.edu/blog/everything-you-need-know-about-mental-health-social-workers
- NASW Standards for Social Work Practice in Health Care Settings, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.socialworkers.org/Practice/NASW-Practice-Standards-Guidelines/NASW-Standards-for-Social-Work-Practice-in-Health-Care-Settings
- Social Workers Play a Critical Role in Disaster Relief and Emergency Preparedness, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.socialworkers.org/Practice/Social-Workers-Play-a-Critical-Role-in-Disaster-Relief-and-Emergency-Preparedness
- Crisis Intervention and Disaster Response: The Social Worker’s Toolkit, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.indwes.edu/articles/2025/10/crisis-intervention-disaster-response-social-worker-toolkit.html
- Mastering Crisis Situations as a Social Worker – AMN Healthcare, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.amnhealthcare.com/blog/revenue-cycle/mastering-crisis-situations-as-a-social-worker/
- Risk assessment process and key points to risk identification in virtual interactions – SCIE, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.scie.org.uk/social-work/advice-best-practice/risk-assessment-process/
- Module 5: Assessing Risk – Counseling and Assessment Clinic – Texas A&M University, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://cac.tamu.edu/module-5-assessing-risk/
- Social Workers’ Ethical Responsibilities to Clients, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.socialworkers.org/About/Ethics/Code-of-Ethics/Code-of-Ethics-English/Social-Workers-Ethical-Responsibilities-to-Clients
- Goals of crisis interventions – Mental health crisis care for children and young people aged 5 to 25 years – NCBI, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK591740/
- Crisis Response | National Alliance on Mental Illness (NAMI), زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.nami.org/advocacy/policy-priorities/responding-to-crises/crisis-response/
- National Guidelines for Behavioral Health Crisis Care … – SAMHSA, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.samhsa.gov/sites/default/files/national-guidelines-for-behavioral-health-crisis-services-executive-summary-02242020.pdf
- Community-Based Crisis Services, Specialized Crisis Facilities, and Partnerships With Law Enforcement | Focus – Psychiatry Online, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://psychiatryonline.org/doi/full/10.1176/appi.focus.20220074
- Matching Mobile Crisis Models to Communities: An Example from Northwestern Ontario, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11180628/
- The Future of Social Work: Trends and Innovations | National University, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.nu.edu/blog/the-future-of-social-work-trends-and-innovations/
- The Intersection of Social Work and Technology: Opportunities and Challenges – Indiana Wesleyan University, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://www.indwes.edu/articles/2025/02/the-intersection-of-social-work-and-technology-opportunities-and-challenges
- Practice Innovation Through Technology in the Digital Age – Grand Challenges for Social Work, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://grandchallengesforsocialwork.org/wp-content/uploads/2015/12/WP12-with-cover.pdf
- Impact of crisis intervention on mental health in the context of specific civilian emergencies, زمان دسترسی: اکتبر ۱۴, ۲۰۲۵، https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0331249
